Regler för A-traktorer: nya krav för 2025 är att vänta

Antalet A-traktorer har mer än fördubblats på några år och antalet olyckor har ökat ännu mer. Därför har regeringen skärpt reglerna för A-traktorer under senaste åren med förhoppningen om att olycksstatistiken ska sjunka. I denna artikel går vi igenom vilka regler som gäller för A-traktorer och tittar närmare på hur de nya kraven påverkar förare och passagerare i en EPA. Vi kikar också på förslagen för 2025.

En A-traktor, även kallad EPA, är en modifierad bil som registrerats som traktor, efter att växlarna spärrats och maxhastigheten begränsats.

Enligt myndigheten Trafikanalys, som ansvarar för Sveriges officiella statistik inom området transporter och kommunikationer, fanns det i slutet av 2023 nära 17 000 mopedbilar och strax under 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige.

Jämfört med året innan ökade A-traktorerna med 6 procent och sedan 2019 har antalet A-traktorer mer än fördubblats.

A-traktor i solnedgång
Det finns i snitt 5 A-traktorer per 1 000 invånare i Sverige. I Västernorrlands län är antalet högst med 13,9 bilar per 1 000 invånare.

Antalet olyckor med A-traktorer har tredubblats

Parallellt med ökningen har också olyckorna med A-traktorer blivit fler. Antalet olyckor har tredubblats sett till det årliga genomsnittet under 2016-2019 och ökningen är större än ökningen av antalet fordon. Detta skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Under 2022 och 2023 minskade antalet olyckor med A-traktorer något men dessvärre skedde fler dödsolyckor. Totalt förekom 346 olyckor med A-traktorer under 2023, jämfört med 366 år 2021.

Liksom statistiken indikerar hör man allt oftare om allvarliga olyckor med A-traktorer och när man läser att det fram till 2023 inte ens varit krav på att alla i en EPA ska ha bilbälte, ja då svär man lite. Vi är nog många som tänker ”Det där hade kunnat undvikas med bättre regler”.

Nya regler för att öka säkerheten

För att öka säkerheten vid körning med A-traktorer har Regeringen därför beslutat om flera åtgärder, bland annat nya regler om krav på just bilbälte och vinterdäck. Förändringarna bygger på en utredning som Transportstyrelsen tagit fram.

De ändringar i Trafikförordningen som trädde i kraft 31 augusti 2023 innebär att:

  • Både den som kör A-traktor och eventuella passagerare måste använda bälte vid färd på väg.
  • Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.
  • En A-traktor får framföras i högst 30 km i timmen vid färd på väg.

Nu kanske du blir fundersam. Maxhastigheten har väl alltid varit 30 km/h? Nja, tidigare fordonsregel säger att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer/h. Har man kört fortare har det egentligen inte varit förbjudet, man har kunnat skylla på allt från nedförsbacke till medvind. Detta ändras alltså nu och de nya reglerna gör det lättare för polisen att övervaka hastighetsöverträdelser.

Straffet för att bryta mot de nya reglerna för A-traktorer är böter och Polisen kan utfärda en ordningsbot på plats. Bötesbeloppet varierar beroende på överträdelsens omfattning.

EPA i snön. Enligt de nya reglerna 2023 måste en a-traktor ha vinterdäck.
Enligt de nya reglerna för 2023 måste A-traktorer ha vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars när vinterväglag råder. Känns nästan overkligt att det inte varit krav sedan tidigare baserat på hur mycket större risken för olyckor är om man kör med sommardäck på vintern.

A-traktorer måste ha vinterdäck

Ytterligare en regel trädde i kraft 1 december 2023. Den innebär att:

  • en A-traktor ska, vid färd på väg, vara försedd med vinterdäck 1 december-31 mars när vinterväglag råder.

Reglerna har därmed blivit de samma som för vanliga personbilar – från 1 oktober är det tillåtet att ha dubbdäck och senast 1 december måste bilen ha vinterdäck, om vinterväglag råder.

Precis som för vanliga personbilar är straffet för att köra en A-traktor med sommardäck på vintern böter. På samma sätt kan du få böter om du kör med dubbdäck när det inte är tillåtet.

Vill du läsa lagen och se alla nya regler för A-traktorer med egna ögon? Vi har länkat rakt in i rätt kapitel, bara för din skull » 4 kap. Trafikförordning (1998:1276)

Det här gäller för A-traktorer

Sedan tidigare gäller följande regler för A-traktorer:

  • A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.
  • För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med högre behörighet.
  • Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.
  • Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.
  • Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Intervallet säger att en A-traktor ska besiktigas senast 24 månader efter den månad då dess föregående godkända kontrollbesiktning utfördes.
Moppe som stannat vid rött trafikljus
Precis som övriga bilister måste givetvis EPA-förare stanna vid rödljus. Då är det också bra om man stannar före stopplinjen och inte efter som just den här mopedisten gjort.

Regler kopplade till att köra/åka A-traktor

  • I en A-traktor får passagerare bara sitta i framsätet.
  • Alla som färdas i en A-traktor ska använda bilbälte. Föraren ansvarar för att passagerare under 15 år använder bilbälte.
  • En A-traktor får inte köras på motortrafikled eller motorväg.

Givetvis måste föraren av en A-traktor även följa de trafikregler som gäller för alla bilister, såsom att stanna vid rött ljus samt ta hänsyn till väjningsplikt och stoppskyltar. Det är inte heller tillåtet att köra berusad eller narkotikapåverkad.

Några av förslagen Transportstyrelsen kom med 2022 har blivit verklighet, andra väntas införas framöver.

Prövotid införs på AM-kort

När man fyllt 15 år och har minst AM-behörighet får man köra A-traktor. Nytt sedan 1 juni 2024 är det ett är års prövotid för AM-körkort, liknande prövotiden på B-körkort.

Gör du en så allvarlig trafikförseelse att du förlorar körkortet under prövotiden måste du ta om det.

Förslag på fler regler gällande körkort för A-traktor

Dagens AM-utbildning är endast anpassad för tvåhjulig moped, något som identifierats som en risk av Transportstyrelsen. Man får inte heller övningsköra privat inför en AM-utbildning. Därför kan den som vill övningsköra i en A-traktor inte göra det.

Utbildningens utformning och restriktioner gör att många A-traktor- och mopedbilsförare saknar både praktiska färdigheter och en djupare förståelse för de risker som är kopplade till att framföra ett fyrhjuligt fordon i trafiken.

Transportstyrelsen har därför föreslagit att AM-utbildningen ska få ökat fokus på risker i trafiken och att möjlighet till utbildning på fyrhjuliga fordon ska ges.

Fler nya regler kan komma 2025

EU-parlamentet har röstat för att höja åldersgränsen från 15 till 16 år för att köra A-traktor, samt höja hastigheten från 30 till 45 km/timmen. Med det nya förslaget krävs ett B1-körkort, vilket innebär teori- och körprov.

I Sverige har en motion om att uppdatera utbildnings- och säkerhetskraven för A-traktorer samt att höja hastighetsgränsen förts fram. Notera dock att man inte föreslår höjd åldersgräns. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen men ännu finns inga nya lagar eller regler på plats.

Regeringen tittar även på tekniska krav om hastighetsbegränsande åtgärder för att förhindra manipulering av elektronisk hastighetsbegränsning.

Ytterligare regler kopplade till A-traktorer är därmed att vänta under 2025.

Vanliga frågor om regler för A-traktorer

Vem får köra A-traktor?

Den som fyllt 15 år och har minst AM-behörighet får köra A-traktor.

Hur många får man sitta i en A-traktor?

I en A-traktor får det sitta en förare och passagerare. Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.

Får man åka tre i en A-traktor?

Eftersom A-traktorer inte får ha baksäte får det vanligtvis bara sitta två personer i en A-traktor – föraren och en passagerare. Om A-traktorn har ett framsäte avsett för två passagerare och det finns bälten till båda dessa kan man åka totalt tre, en förare och två passagerare.

Måste man ha bilbälte i en A-traktor?

Ja, sedan de nya reglerna infördes i augusti 2023 måste alla som åker i en A-traktor, både förare och passagerare, ha bilbälte.

Är det krav på vinterdäck till A-traktor?

Ja, från och med 1 december 2023 gäller samma krav för A-traktor som för vanliga personbilar. Det innebär att en A-traktor måste ha godkända vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december till 31 mars när vinterväglag råder.

Vad händer om man kör en A-traktor som går snabbare än 30?

Den som kör en A-traktor vars konstruktiva hastighet är ändrad riskerar att dömas för olovlig körning med böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd. Under vissa förutsättningar kan även förarens föräldrar dömas för tillåtande av olovlig körning.

Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2025-01-07

Bilbolaget

2023-10-10

Relaterade artiklar Se alla

Nya regler för vinterdäck

Sedan 2024 gäller nya regler för vinterdäck i Sverige. Kraven skärps för dubbfria vinterdäck, som nu måste vara märkta med 3PMSF-symbolen.

Så tung husvagn får du dra – krav på bilen och ditt körkort

Hur tung husvagn du får dra beror på ditt körkort och bilens dragvikt. Vi förklarar reglerna & tipsar om Sveriges enklaste husvagnskalkylator.

Starta bilen med startkablar – så gör du

Att starta en bil med startkablar är superenkelt. Det viktigaste är att du vet i vilken ordning du ska koppla kablarna och hur du sätter klämmorna.

Nedsläckning av 2G- och 3G-nätet: Så påverkas din bil

Flera saker i din bil kan sluta att fungera när 2G och 3G släcks ner i Sverige. Vi berättar vad det innebär och hur du kan förbereda dig.

Se alla