Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget rekryterar för digital utveckling: ”Det är otroligt bra timing om man vill vara med och förändra en bransch”

Bilbranschen har ”varit förskonad mot förändringar”, menar Bilbolagets VD. ”Hopplöst efter, en totalt ointressant bransch”, tänkte Marcus Malmberg som idag jobbar som digital affärsutvecklare på företaget. Det han, och många andra med honom, glömde är att en bransch som är efter har alla chanser i världen att ta antilopsprång fram. Precis det är nämligen vad som händer i bilbranschen just nu och på Bilbolaget väljer man att satsa fullt ut på att förändra kundresan och driva den digitala utvecklingen.

För den branschinvigde börjar det rent av bli tjatigt. I drygt ett år har man pratat om digitaliseringen av bilbranschen på varteviga event. Men faktum är att det är en bransch i förändring och att perspektiven skiftar – från kavajklädda säljare i bilhallar till personaliserade kundresor och smarta onlinetjänster.

Okej, nu överdrev vi. I bilhallarna har säljarna fortfarande kavaj och de gör ett fantastiskt jobb, men det är inte längre bara så bilar säljs.

En vilja att driva utvecklingen

På Bilbolaget började det hela för något år sedan när man bestämde sig för att man ville ligga i framkant och driva utvecklingen mot framtidens affärer.

– Förenklat tycker vi att det är ofantligt roligt med utveckling. Ser vi bra lösningar i andra branscher blir vi taggade och vill skapa lika bra eller bättre lösningar hos oss. Därför började vi med att söka nyckelpersoner som kunde hjälpa oss se möjligheterna i digital affärsutveckling. Efter det byggde vi om organisationen för att kunna utveckla istället för att bara följa efter. Och nu fortsätter vi på den vägen och rekryterar ännu fler digitala tjänster, säger Robert Lipskog, VD på Bilbolaget Gävleborg.

Nja, den här artikeln är ju några månader gammal nu och därför är just de tjänsterna redan tillsatta. Tycker du att det verkar görskoj att jobba med digital utveckling på Bilbolagets marknadsavdelning (klart du tycker) kan du se lediga jobb eller skicka in en spontanansökan.

Marknadsavdelningen på Bilbolaget idag består av ett litet, dynamiskt team där man kompletterar varandra med specialistkompetenser. I organisationen beskrivs de som ett snabbjobbat gäng som vågar prova och som skapar saker som sticker ut.

Buffel som sticker in huvudet i en bil
Att förändra och sticka ut innebär att våga tänka om. Ibland handlar det om att ifrågasätta hur saker alltid gjorts och ibland handlar det om att välja en bild på en buffel till texten ”Vi kontrollerar din bil”.
(True story, den här bilden används mer än en gång på bilbolaget.nu)

Från traditionell till modern marknadsavdelning

Under förra året påbörjade Bilbolaget också en omorganisation av marknadsavdelningen. Man har gått från att vara en traditionell avdelning som servat organisationen till att fokusera på kundresan, affären och att skapa relationer.

– Vi har satsat mycket på content och anställde en digital redaktör i våras. Det har varit roligt, utvecklande och framgångsrikt för oss och därför är det något vi vill jobba vidare med. Därför har vi nu också anställt en digital kommunikatör med rörlig media som specialitet. Målet för dem två tillsammans blir att skapa bra innehåll som både är relevant och intressant och som kan driva konvertering, säger Tina Möller, kommunikationschef på Bilbolaget.

När vi inte jobbar med digitalt utvecklingsarbete får vi ibland posera naturligt som kunder i verkstads- och butiksmiljö. Inget vi kommer kräva arbetsprov på inför intervjun, men nu vet du.

Bevis på att man satsar på digital utveckling

Både Robert, Tina och Marcus beskriver tjänsterna som ligger ute som bevis på att Bilbolaget satsar på digital utveckling. Samtidigt påpekar de på olika sätt att digitaliseringen inte är målet utan att det man vill är att skapa bra kundresor. Det finns ingen riktig box att hålla sig inom och man får chans att utmana det traditionella med stöd från nytänkande chefer. Robert resonerar:

– Vi tror väldigt mycket på omnikanaler och att skapa en personaliserad kundupplevelse. Vi är övertygade om att man vill ha både mänsklig kontakt och smidiga digitala tjänster. Säljarna är och kommer därför fortsätta vara viktiga hos oss. Vårt mål med allt utvecklingsarbete är att vara riktigt bra på att se när är det en digital tjänst och när är det ett mänskligt möte som ger mest. När kan vi förstärka, beröra och skapa bäst effekt?

”Målet är inte att sälja allt på nätet, men däremot att finnas där för dem som vill det.”

En bransch i förändring

Bilbranschen befinner sig just nu i det digitaliseringsskifte som många andra branscher gjorde för tio år sedan.

– I sådana skiften är det alltid företag som går under, men i regel är det snabbrörliga organisationer med mycket kapital som klarar sig. Det är också Bilbolagets styrka i det här. Vi har kapital och vi satsar digitalt. Vi ser hela tiden på framtiden och skapar våra affärer utifrån det, säger Marcus.

Robert Lipskog VD
Precis som på andra företag tycker vi (läs Robert) om att rita och skriva svårtydda saker på whiteboardtavlor. Det kommer i alla fall aldrig att förändras.

Även om tilltron är stor ser man givetvis också utmaningar. Att hinna med uppföljning och verkligen jobba datadrivet är en. Att vara effektiva nog att hinna producera kundanpassat material för att vara ständigt relevant en annan. Men den stora utmaningen är takten.

– Alla sådana här resor i andra branscher har växt exponentiellt. Förändringar sker inte linjärt och det är faktiskt det som är läskigt men också kul, säger Marcus och ler med lite skräckblandad förtjusning. Det är otroligt bra timing om man vill vara med och förändra en bransch, tillägger han.

Allt förändras samtidigt

Robert beskriver det som att branschen varit förskonad från stora förändringar och förklarar att folk köpt och ägt bil på samma sätt i årtionden. Tills nu.

– Det som händer nu är att allt förändras samtidigt. Sättet att köpa bil på, hur man servar bil och vad man förväntar sig av bilföretag och kontakten med dem, allt förändras. Det är kunderna som styr denna utveckling. De har vant sig vid mer flytande ägandeformer, snabba kontaktvägar och personliga erbjudanden vilket såklart också innebär att de förväntar sig det av bilbranschen.

Marcus, som tidigare jobbade som digital strateg på ett av Sveriges största mediahus, berättar:

– Jag drog mig för att börja på Bilbolaget om jag ska vara ärlig. Det kändes som en döende bransch. Försäljningen kommer hamna online och det fattar man ju. Men när jag kom in i det och såg potentialen tänkte jag om. Bilbolaget har rätt ambitioner och jag är övertygad om att man kommer komma ut på andra sidan som en vinnare, säger han och avslutar:

– Är man intresserad av digitalisering och modern teknik kanske man först tänker att det är helt ointressant, men faktum är att man knappast kan komma in i en mer spännande tid.

Vill du vara med och förändra en hel bransch?
Se lediga jobb eller skicka in en spontanansökan idag.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Bilbolaget

2021-11-04

Relaterade artiklar

Bilbolaget etablerar sig i Uppsala – ska bli Sveriges mest digitala bilhandlare

Med två nya anläggningar i Uppsala satsar Bilbolaget stenhårt. Nu vill man anställa en frontend-utvecklare för att växla upp takten digitalt.

Bilbolaget rekryterar nytänkande servicemarknadschef

Sökes: en personlig ledare som får affären att blomstra och medarbetarna att göra lite mer än sitt bästa på dagarna. Skaplig utmaning du!

Bilbolaget söker digital kommunikatör

Vi söker en marketing automation specialist. Är du en driven digital kommunikatör som gillar utveckling borde du söka asap »

Bilbolaget förvärvar Bilias och före detta Upplands Motors anläggningar i Uppsala

Bilia Uppsala och före detta Upplands Motor, nuvarande Volvo Car Retails anläggningar i Uppsala blir en del i Bilbolaget-koncernen.