Renault lanserar ny bil: sjusitsiga Espace – nu går den att beställa!
Renault lanserar en ny modell, familjebilen Espace med plats för upp till sju personer. Den bilkunnige känner emellertid igen namnet. Det är nämligen 40 år sedan den första generationens Espace såg dagens ljus. Då en revolutionerande MPV. Idag en stor SUV med ultraeffektiv hybriddrivlina som erbjuder klassledande bränslesnålhet. Tillsammans med en generöst tilltagen kupé och ett gigantiskt panoramasoltak känns nya Espace som ett spännande tillskott i Renaultfamiljen.
För 40 år sedan lanserades första generationens Renault Espace. En MVP (multi‑purpose vehicle) som erbjöd sju sittplatser med sällan skådad modulerbarhet. Säten kunde flyttas, snurras, bli bord och helt plockas ut – allt i sann multi-purpose-anda.
Idag är detta förhållandevis vanligt men för 40 år sedan var detta verkligt revolutionerande. Espace placerade sig därför fort som en toppklassad familjebil, speciellt lämpad för långresor.

Ikonisk modell med lång historia
1991 när andra generationens Espace lanserades var det med sloganen “the best place on Earth is in the Espace”. Sedan dess har Renault släppt totalt 5 generationers Espace och nu lanserar man alltså en helt ny version av modellen.
Renault säger i ett pressmeddelande att namnet Espace är ikoniskt och genast väcker känslor. Man syftar givetvis till bilens historia men jag ska vara ärlig och säga att det första jag tänker på är att det var vansinnigt fula bilar.
Det kan förstås bero på att jag inte var född -84 och inte har någon koppling till bilens revolutionerande historia, men att de var speciellt snygga är det nog inte så värst många som skulle påstå.

Nya Renault Espace
Nya Renault Espace spelar i en helt annan liga. Den är snygg. Riktigt snygg. Modellen kan enklast beskrivas som en modern SUV. Med markerad, förhållandevis lång front och glaspartier som smalnar av bakåt förstärks känslan av bilens längd. Man ser att det är en rymlig bil även om proportionerna är fina och bilen känns välbalanserad designmässigt.
Nya Renault Espace erbjuder sittplatser för fem eller sju personer. Den tillhör därmed de större bilklasserna i C- eller D-segmentet. Modellen blir Renault-seriens rymligaste och förblir sitt DNA trogen: en rymlig bil för bekväma långresor med familj och vänner.

Rymlig och luftig kupé
Nya Espace byggs på CMF-CD plattformen (från Renault-Nissan Alliansen) och utrymmet inuti har optimerats specifikt. Bilen är totalt 4,72 meter lång, vilket är kortare än tidigare generation men kupén har gjorts längre.
Passagerarna på andra raden kommer ha gott om plats för sina ben med en knäradie upp till 321 mm (bäst i klassen). Baksätet i andra raden är skjutbart upp till 22 cm. I 5-sitsigt utförande erbjuds ett bagageutrymme som rymmer upp till 777 liter (det är gigantiskt) och en lastlängd på 1,85 meter.

Ett av de mest framträdande designelementen är det en kvadratmeter stora panoramaglastaket. Det är ett av de största glastaken på marknaden och på bilderna ser det onekligen imponerande ut.
Tekniken i kupén känner vi igen från nya elbilen Megane E-tech 100% electric. Bilen kommer med två OpenR-skärmar, en heads-up display och ett multimediasystem som integrerar Googles anslutna tjänster med en mängd appar för enkel, bekväm och uppkopplad körning.

Lägst utsläpp i klassen
Nya Espaces aerodynamik har optimerats för att få ned luftmotståndet. Detta genom de nya strömlinjeformade backspeglarna, den sluttande taklinjen som avslutas i en spoiler och ventilerna i den bakre stötfångaren.
Tillsammans med en ultraeffektiv hybriddrivlina bidrar den aerodynamiska designen till att bilens miljöavtryck hålls nere. Den mest bränslesnåla versionen av nya Espace släpper bara ut 105 gram CO2 per km – 35 procent mindre än sin föregångare. Det låga utsläppet rankar den bland de bästa i sitt segment.

Espace blir hybrid
Helt nya Espace kommer med en fullhybridbensinmotor som enligt Renault har det bästa förhållandet mellan prestanda och förbrukning på marknaden. Sammanslaget ger hybriddrivlinan en förbrukning på 4,6 liter per 100 km (enligt WLTP) och upp till 110 mils körräckvidd.
För en så stor bil med bensinmotor är bränsleförbrukningen verkligt imponerande och ur skatteperspektiv är det positivt med så få utsläppsgram som möjligt.

Eftersom Espace blir en hybrid är batteriet självladdande. Bilen startar alltid på el och med det regenererande bromskraftsystemet kan du köra bilen i elektriskt läge upp till 80 procent av tiden i stadstrafik (Renaults egna siffror).
Hur väl den siffran stämmer tänker vi inte orda om, men det vi vet, till exempel från vår provkörning av Renault Arkana, är att Renaults hybridversioner kan köras på el förhållandevis långa sträckor (för hybrider), även i högre hastigheter. De växlar också fint mellan el- och bensindrift.
Avancerade säkerhetssystem
Säkerhetsmässigt har nya Espace uppdaterats med en mängd avancerade passiva och aktiva säkerhetssystem som ska skydda både passagerare och människorna runt bilen. Bilen kommer med 32 avancerade förarassistanssystem (ADAS) i tre kategorier: säkerhet, körupplevelse och parkeringshjälp.
Se Renault Espace i lager
Vad ser du som nästa steg?
Tack för att du läst vår artikel om nya Renault Espace. Hur känner du nu, vill du provköra och testa vad bilen går för eller vill du förkovra dig i mer fakta?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Test – vi provkör en begagnad Renault Arkana
Vi har testat en begagnad Renault Arkana vars formel1-inspirerade hybridteknik gör den till en riktigt bränslesnål SUV. Häng med och provkör!
Vi har testat Volvo EX30 – liten elbil med stora ambitioner
Vi testar Volvo EX30 – en helt elektrisk, kompakt SUV med smart teknik, modern design och Volvos lägsta koldioxidavtryck någonsin. Häng med!