- Test av Volvo XC60 Recharge – vi provkör den populära laddhybriden
- En historisk tillbakablick
- Och den senaste uppdateringen
- Elbil med en plan B
- På tur i XC60 Recharge
- Interiör som på ett svenskt lyxhotell
- Lättkörd, följsam och smidig
- Bensinmotorn aktiveras med fyrhjulsdriften
- Säker, säker, säker
- Utrymmen och funktioner
- (Ganska) modern teknik och automatiska uppdateringar
- Är Volvo XC60 Recharge en bra bil?
- Fakta: Volvo XC60 Recharge T6 & T8
- Vad ser du som nästa steg?
Test av Volvo XC60 Recharge – vi provkör den populära laddhybriden
En höstdag i Sundsvall testar vi Volvos laddhybrid XC60 Recharge. Med drygt 8 mils räckvidd på el och hybridteknik som gör körningen mjuk och följsam bjuder den på trivsamma vardagsresor, samtidigt som det finns en plan B för långresor. Precis som med Volvos övriga modeller får du komfort och säkerhet i världsklass. Detta, tillsammans med de väl tilltagna utrymmena, gör det lätt att förstå att XC60 Recharge blivit så populär att vi dristar oss till att kalla den bilvärldens motsvarighet till Zlatan.
Volvo XC60 Recharge är laddhybridversionen av den storsäljande SUV:en från Volvo. Även denna en riktig storsäljare. Under hela 2021 var det bara en laddhybrid som sålde bättre, nämligen den kompakta halvkombin Kia Ceed.
Undra vilka modeller som kommer toppa listorna 2022. Om några månader vet vi svaret.
Och på tal om att toppa listor. Volvo XC60 har nästan toppat dem alla. Den har varit Sveriges populäraste SUV (i fjol togs den positionen över av lilla syskonet XC40), den har blivit Volvos mest sålda bil någonsin och den har i flera år varit den bäst säljande mellanstora SUV:en i hela Europa.
Populär kärra, minst sagt. Den är lite som Zlatan – har vunnit pris så mycket att man börjar tycka synd om alla andra.

En historisk tillbakablick
Volvo XC60 såg för första gången dagens ljus 2008. Den beskrevs då av Volvo som ”den första bilen i den nya generationen av cross-over-konceptet”. Intressant är att notera att Volvo vid den här tiden var extra stolta över de tre nya femcylindriga turbodieselmotorerna som bilen fanns med. Tänk så annorlunda allt blivit i bilvärlden sedan dess.
I mars 2017 presenterade Volvo andra generationens XC60. Modellen beskrivs nu som en mellanstor SUV. Det är i samband med denna uppdatering som XC60 också lanseras som plug-in-hybrid. Det dröjer dock till 2019 innan den får namntillägget Recharge.
Och den senaste uppdateringen
Under 2022 uppdateras Volvos laddhybrider, XC60 inkluderad, med en förbättrad drivlina. Även här pratar man om generation två – av laddhybriderna alltså. Lite förvirrande kanske. Hur som helst, den främsta skillnaden mellan den gamla och den uppdaterade versionen av Volvo XC60 Recharge är att generation två (av generation två) kommer med ett nytt batteri och en kraftfullare elmotor som ger längre räckvidd och fler hästkrafter. Totalt kommer du nu hela 82 km på enbart el.
– Det nya trelagersbatteriet och den kraftigare elmotorn ger bättre körkänsla och längre räckvidd. Att kunna köra 8 mil på el är tillräckligt för att de flesta ska kunna göra alla sina vardagsresor utan avgasutsläpp, säger Mikael Andersson, säljare på Bilbolaget i Sundsvall.

Elbil med en plan B
Fördelen med laddhybrider är just kombinationen av motorer. Elmotorn och batteriet gör att du kan köra på el till vardags och på långresor tar bensinmotorn vid.
– XC60 Recharge är en elbil med en plan B. Det är Volvos egna reklam-slogan men det har fastnat. Det är ett bra uttryck, säger Mikael och skrattar ursäktande (jag brukar skälla på dem när de inte använder sina egna ord utan bara rabblar reklamsnack – allt sådant har du ju säkert redan hört om du funderar på att köpa den här bilen).
Ska man ha en laddhybrid och kunna göra alla vardagsresor på el måste man också ladda ganska ofta. Enklast och säkrast görs detta via en laddbox hemma, men bilen går även att ladda via ett vanligt vägguttag. Notera dock att det sistnämnda inte rekommenderas, vare sig ur hastighets- eller säkerhetssynpunkt.
– En laddhybrid är ju inte tänkt att du ska stanna efter vägen och ladda upp, så XC60 Recharge kan inte snabbladdas. Bäst är därför att du installerar en laddbox hemma. Då tar det cirka 3-5 timmar att ladda fullt och du kan styra vilken tid på dygnet bilen ska laddas. Något som kan vara bra om man har timtaxa på elavtalet, säger Mikael och fortsätter:
– Du får dessutom skattereduktion på box och installation, så det blir inte alls dyrt. Passa på medan den möjligheten fortfarande finns.
Läs mer om skattereduktionen på laddboxar här

På tur i XC60 Recharge
Nog pratat om fakta och laddning, låt oss hoppa in i Volvo XC60 Recharge och provköra bilen en sväng. Bilen startar alltid upp i hybrid-läget, det vill säga att den själv växlar mellan el- och bensindrift. Du kan givetvis välja att bilen bara ska gå på el genom att aktivera Pure-läget, men så länge batteriet är laddat kommer bilen ändå att prioritera eldriften.
– Bilen sköter det utmärkt själv. Den växlar sömlöst mellan el och bensin och känns väldigt mjuk och fin att köra. Den är dessutom väldigt tyst, du hör inte när den går på bensin kontra el om du inte stänger av radion och lyssnar noga, säger Mikael och sänker ljudet för att vi ska få lyssna själva. På tystnaden alltså, för det är verkligen inte mycket ljud utifrån som hörs in i kupén.
Jag lutar mig tillbaks i de sköna sätena och blundar. Det är verkligen en komfortabel upplevelse att åka runt i en XC60. Genom det stora (snudd på gigantiska) panoramaglastaket tittar jag upp på himlen och glömmer nästan bort att vi sitter i en bil.
– Det öppningsbara panoramaglastaket är standardutrustning. Jag gillar det verkligen. Det är en av alla detaljer som bidrar till lyxkänslan i den här bilen, säger Mikael.

Interiör som på ett svenskt lyxhotell
Ytterligare en sak väl värd att lyfta, för den som kan tänka sig att spendera en slant på ”extrautrustning”, är ullklädseln. Den känns så oerhört lyxig. Vi skäms nästan lite över hur mycket ha-begär den väcker i oss.
– Ullklädseln är mjuk, snygg och stilren. Dessutom känns den sval när det är varmt och varm när det är svalt. Stort plus på den!
Interiören i övrigt andas svenskt lyxhotell. Det är skandinaviskt avskalat och elegant. Inte en massa onödiga knappar och pråliga grejer. Om man inte väljer en utrustningsnivå med Orrefors-växelspaken förstås. Den glasliknande kristallpucken känns kanske lite väl… vulgär. Men det kan också vara för att vi svenskar tröttnat lite på de gamla klassiska Orrefors-vaserna. Utomlands är de som galna i den där glasgrunkan, åtminstone om man ska tro diverse reviews på Youtube.


Eller vad säger du?
Lättkörd, följsam och smidig
Vi kör genom stan för att testa bilens B-läge på växelspaken. En funktion som liknar de rena elbilarnas one pedal drive. I detta läge motorbromsar bilen kraftfullare än vanligt när du släpper upp gaspedalen, något som både bidrar till ökad energiåtervinning till bilens batteri och gör stadskörningen väldigt mjuk.
– Med B-läget behöver man nästan bara använda en pedal när man kör eftersom bilen själv bromsar när man släpper gasen. Det är ett riktigt skönt sätt att köra på och gör sig utmärkt när det kommer till kö-körning. Det blir så oerhört mjukt och fint, förklarar Mikael.
I stadstrafik känns vår Volvo XC60 Recharge inte så stor som de yttre måtten anger. Åtminstone inte om man ser till hur smidig den är och hur lätt det är att parkera med den.
– Bilen känns otroligt lättstyrd, trevlig och tyst. Tack vare höjden och dess storlek sitter man bra och har en bra översikt i trafiken. Man känner sig alltid säker, säger Mikael.
Bensinmotorn aktiveras med fyrhjulsdriften
Från city kör vi ut mot 86:an, svänger av efter Kovland och testar bilen på de slingrande asfalts- och grusvägarna. Den 8-stegade automatlådan växlar mjukt och bilens chassi hanterar kurvor på ett ypperligt sätt.
De stundtals ojämna grusvägarna gör sitt bästa för att testa vår XC60 Recharge och trots att vår testbil inte är utrustad med det populära tillvalet luftfjädring går den mjukt och fint.
– En nackdel med bilen, nu när vi ändå åker på lite sämre vägar som säkert blir hala i vinter, är att om fyrhjulsdriften aktiveras kommer också bensinmotorn startas. Det är nämligen den som driver framhjulen. Inte hela världen såklart, men en liten detalj som gör att bilen kanske går lite mindre på el de riktigt hala och snöiga vinterdagarna, förklarar Mikael.

Säker, säker, säker
Sedan Volvo blev den första biltillverkaren att standardutrusta sina bilar med 3-punktsbälte på 1950-talet har säkerhet varit deras signum. Volvo XC60 Recharge är inget undantag.
– XC60 Recharge är en av världens säkraste bilar med många, riktigt bra säkerhetssystem som standard, säger Mikael.
Vill man ha en mer målande beskrivning kan man vända sig till Top Gear. Så här beskriver de bilen: The Volvo XC60 sits right at the heart of the big-selling mid-size crossover crowd. It’s handsome and luxurious and it wraps you in a safety blanket as comprehensive as the Swedish welfare state.
Alltså: den är stilig och lyxig och sveper in dig i en skyddsfilt lika omfattande som den svenska välfärdsstaten. Den du!
Utrymmen och funktioner
Trots att Volvo i regel kännetecknas som familjebilar har vi inte pratat alls om utrymmen. Låt oss ändra på den saken och titta på bilen ur ett familjeperspektiv.
Baksätet är rymligt och mittarmstödet som fälls ut ur ryggstödet ökar komforten för baksätespassagerarna vid långkörning. Inte för att barn brukar kräva sådana finesser, men ändå. De är glada så länge det finns mugghållare för drickan (det gör det!).
– I baksätet sitter man bra, oavsett om man är barn eller vuxen. Det är rymligt och gott om både takhöjd och benutrymme, säger Mikael.
Lastutrymmet har plats för 468 liter. Ganska mycket för en SUV.
– Kunder som provkör brukar berömma bilens utrymmen. Det är en populär storlek och med sin kombination av komfort, säkerhet och eldrift passar XC60 Recharge såväl barnfamiljer som pensionärspar och tjänstebilsförare.

– Jo! Lätt att jag får.
(Ganska) modern teknik och automatiska uppdateringar
Nu har det gått några år sedan Volvo introducerade sitt multi media-system med skärmen i mittkonsolen och jämför man med vad konkurrenterna idag erbjuder känns den kanske inte så stor och imponerande längre. Men å andra sidan, hur stor skärm behöver man egentligen i en bil?
XC60 Recharge är uppkopplad med e-sim och har Google integrerat. Det innebär bland annat att du loggar in med ditt Google Play-konto och laddar ner apparna du vill ha direkt i bilen.
– En av de bästa sakerna med att bilen är uppkopplad är något som inte nämns så ofta, nämligen att bilen automatiskt kan ta emot uppdateringar, säger Mikael och förklarar vidare:
– Tidigare var man tvungen att lämna in bilen för att få den senaste mjukvaran. Nu görs det automatiskt när bilen är parkerad. Med uppdaterad mjukvara blir bilen bättre och bättre med tiden. Den kan få nya funktioner och finesser, kan få sänkt förbrukning eller en uppdatering som gör att den beter sig bättre, ger bättre körkänsla och så vidare.

Är Volvo XC60 Recharge en bra bil?
Sammanfattningsvis kan vi utan tvekan konstatera att Volvo XC60 Recharge är en bra bil. Den är trevlig att köra, är verkligen komfortabel och dess tilltagna utrymmen bjuder på en känsla av lyx i vardagen. Dess hybridsystem ger oss tillräcklig räckvidd för att klara de flesta av vardagens resor på el och tack vare alla säkerhetssystem tar vi oss fram tryggt – varje dag.
– Vill du ha en mellanstor laddhybrid och prioriterar saker som komfort och säkerhet, ja då är det här ett riktigt bra val. Med sina over the air-uppdateringar är det dessutom en bil som bara kommer att bli bättre, säger Mikael avslutningsvis.
Fakta: Volvo XC60 Recharge T6 & T8
Laddhybriden XC60 finns med två motoralternativ: T6 och T8. De har samma storlek på elmotor, samma batteristorlek och ungefär samma räckvidd på el. Båda är också fyrhjulsdrivna. Den främsta skillnaden, förutom priset, är motoreffekten: 455 hk i T8, 350 hk i T6. Tack vare det lägre priset är T6:an populärast.
Volvo XC60 Recharge | T6 | T8 |
Koldioxidutsläpp | 22 g/km | 23 g/km |
Elektrisk räckvidd | 81 km | 80 km |
Bränsleförbrukning | 1 l/100 km | 1 l/100 km |
Elektrisk energiförbrukning | 18.2 kWh/100 km | 18.5 kWh/100 km |
Motorstyrka | 350 hk | 455 hk |
Max motoreffekt | 293 kW | 335 kW |
Vridmoment | 659 Nm | 709 Nm |
0-100 km/h | 5,7 sek | 4,9 sek |
Se Volvo XC60 i lager
Vad ser du som nästa steg?
Tack för att du läst vår artikel om Volvo XC60 Recharge. Hur känner du nu, vill du provköra och själv testa vad bilen går för eller vill du förkovra dig i mer fakta?
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Relaterade artiklar
Så lång tid tar det att ladda elbil eller laddhybrid
Lär dig vad som påverkar laddhastigheten och hur du räknar du ut laddtiden för din elbil eller laddhybrid. Inkl. tips för snabbare laddning.
Så mycket kostar det att ladda en elbil 2025
Vad kostar det att ladda en elbil? Genom att multiplicera bilens batterikapacitet med kostnaden för elen får du fram svaret. Vi visar hur med enkla exempel.