Så lång tid tar det att ladda en elbil eller laddhybrid

Att räkna ut hur lång tid det tar att ladda en elbil eller laddhybrid är superenkelt. I teorin. I verkligheten är det bra mycket mer komplicerat och en drös faktorer spelar in. I den här artikeln kommer vi förklara hur du räknar ut laddtiden för din elbil eller plug-in hybrid samt berätta vilka sex faktorer som påverkar laddningshastigheten. Vi tipsar även om hur du ska agera som elbilsägare för att ladda så snabbt som möjligt.

Om du läser den här artikeln för att snabbt få veta ungefär hur lång tid det tar att ladda en elbil eller laddhybrid kommer här ett snabbt och generellt svar.

Elbil
LaddningstypLaddeffektLaddtid
”Vanligt vägguttag”2,3 kW24-33 timmar
Laddbox hemma7,4 kW7-10 timmar
Snabbladdare100 kW33-45 min*

*Tiden för snabbladdning är extra svår att räkna ut eftersom hastigheten följer något som kallas laddkurvan. Vill du lära dig mer om detta får du fortsätta läsa.


Laddhybrid
LaddningstypLaddeffektLaddtid
”Vanligt vägguttag”2,3 kW4-7 timmar
Laddbox hemma3,7 kW3-6 timmar
Laddbox hemma7,4 kW**1-3 timmar

**Få laddhybrider kan ta emot mer än 3,7 kW, enbart några klarar upp till 7,4 kW. Det är också ovanligt att laddhybrider går att snabbladda, därför har vi inte tagit med det i uträkningen.


Nackdelen med generella svar är att de blir väldigt vaga. I beräkningarna har vi utgått från att laddhybrider har ett batteri om cirka 10-20 kWh och att elbilar har batterier som är 55-75 kWh stora. Vi har räknat med att batteriet är tomt när laddningen inleds, vilket det väldigt sällan är, samt att laddningen ska gå till 100%, något som inte heller alltid är aktuellt.

Vill du lära dig mer om detta och kunna räkna ut hur lång tid det tar att ladda just din elbil eller laddhybrid är du välkommen att fortsätta läsa. Det blir successivt krångligare, men låt dig inte avskräckas, vi är pedagogiska så det förslår och du är en smart rackare, det känner vi på oss.

Einstein som sticker ut tungan. Flera matematiska formler i bakgrunden, ingen som visar hur lång tid det tar att ladda en elbil dock.
Redo för lite matte? Let’s go!

Räkna ut laddtiden för din bil

För att räkna ut hur lång tid det tar att ladda en elbil eller laddhybrid behöver du tre parametrar: bilens batteristorlek, laddarens effekt och bilens laddkapacitet, det vill säga hur mycket ström bilen kan ta emot.

Vi börjar med att förklara formeln för hur du räknar och sedan tittar vi i detalj på hur dessa parametrar påverkar laddtiden.

Laddtiden i timmar för en elbil eller laddhybrid beräknas genom att dividera batteriets storlek i kWh med laddeffekten i kW. Om laddeffekten är högre än bilens laddkapacitet behöver du begränsa den siffran till bilens maximala kapacitet.

Exempel: räkna ut laddtiden för en elbil

Din elbil har ett batteri som är 67 kWh stort. Du laddar hemma med en effekt på 7,4 kW. Det kan din bil ta emot. Dividera då 67 med 7,4 för att räkna ut hur lång tid det tar att ladda din elbil från 0 till 100 procent.

67 / 7,4 = 9,05

Det tar alltså lite drygt 9 timmar att ladda en elbil, från 0 till 100 procent, med 67 kWh stort batteri när laddeffekten är 7,4 kW.

Exempel: räkna ut laddtiden för en laddhybrid

Din laddhybrid bil har ett batteri som är 18 kWh stort. Du laddar hemma med en effekt på 7,4 kW. Din bil kan dock bara ta emot 3,7 kW. Dividera då 18 med 3,7 för att räkna ut hur lång tid det tar att ladda din plug-in hybrid från 0 till 100 procent.

18 / 3,7 = 4,86

Det tar alltså nästan 5 timmar att ladda en laddhybrid, från 0 till 100 procent, med 18 kWh stort batteri när laddeffekten (begränsad av bilens kapacitet) är 3,7 kW.

Röd Ford Mustang Mach-E som laddas hemma utanför huset
Ford Mustang Mach-E laddas hemma. Med en effekt på 7,4 kW tar det cirka 9 timmar att ladda batteriet på 70 kWh från 0 till 100 procent.

Vad påverkar laddtiden för elbilar?

Okej, nu är vi igång. Vi har berättat grunden och ska nu förklara det här lite mer ingående.

1: Storleken på batteriet

Ju större batteri desto längre tid tar det att ladda. Tydligt och logiskt. Det är ungefär som en bränsletank – ju mer den rymmer desto längre tid tar det att tanka fullt.

Batteriets storlek mäts i kilowattimmar (kWh). Antalet kWh anger hur mycket el som kan lagras i själva batteriet. Ju högra siffra desto mer kan batteriet lagra. Laddhybrider har mindre batterier än elbilar och storleken på batterier varierar hejvilt mellan olika tillverkare. Vissa laddhybrider har 9 kWh batteri medan andra har över 20. Vissa elbilar har runt 50 kWh batteri medan andra har närmare 90.

För att veta hur lång tid din elbil eller laddhybrid tar att ladda behöver du alltså först och främst veta hur stort batteri bilen har.

2: Fordonets laddningskapacitet

Även om större batterier lagrar mer ström betyder det inte nödvändigtvis att det tar längre tid att ladda dem. Detta eftersom vissa fordon, enkelt förklarat, kan ta emot mer ström än andra. Detta kallas laddningskapacitet och mäts i kW.

Laddningskapaciteten, eller den effekt en elbil eller laddhybrid kan ta emot, skiljer sig mycket mellan modeller. En och samma bil har också olika kapacitet beroende på om det gäller AC- eller DC-laddning.

Trots att laddkapaciteten spelar stor roll för hur lång tid det tar att ladda är det en ofta förbisedd parameter när folk köper elbil. Låt oss ge ett exempel så att du förstår hur viktigt detta kan vara när du jämför bilar (om du vill att det ska gå fort att ladda, det vill säga).

Volvo XC40 Recharge laddas
En Volvo XC40 DC-laddas snabbare än en Renault Megane electric. Vid AC-laddning är resultatet det omvända.

Exempel: elbilar med olika laddningskapacitet

Vid snabbladdning kan en Renault Megane E-Tech ta emot 130 kW medan en Volvo XC40 har kapacitet att ta emot 150 kW. Hade de båda bilarna haft lika stora batterier hade det gått några minuter fortare att snabbladda Volvon.

Men! Nu blir det roligt (och lite mer invecklat).

Exemplet ovan handlar om snabbladdning, det vill säga DC-laddning. Vid AC-laddning, till exempel laddning hemma eller i offentliga miljöer, kan vår Renault ta emot 22 kW medan Volvon bara kan ta emot 11. I detta fall hade det alltså gått dubbelt så fort att ladda Renaulten.

Exempel: laddhybrider med olika laddningskapacitet

Vi kan också titta på laddhybrider som exempel. Volvos laddhybrider med 18,8 kWh stort batteri kan numera ta emot 7,4 kW. Tidigare kunde de bara ta emot 3,7 kW. Har du en laddbox hemma som kan ge 7,4 kW tar det cirka 2,5 timma att ladda en sådan laddhybrid fullt jämfört med drygt 5 timmar för äldre versioner.

3: Laddarens effekt och strömtyp

Allt prat om AC- och DC-laddning för oss raskt vidare till laddpunktens effekt. Här syftar vi alltså på effekten själva laddboxen eller laddstationen kan leverera. Effekten mäts i kW och precis som innan gäller ju högre kW desto snabbare laddning.

Vanligt är att man delar in effekten i olika nivåer. I dagligt tal brukar man dock snarare tala i termer om fart – normalladdning och snabbladdning. Vi har även snigelladdning och supersnabbladdning samt givetvis distinktionen mellan AC- och DC-laddning.

Förvirrande? Japp! Låt oss försöka ge dig lite klarhet på vårt ultrapedagogiska sätt.

Tre olika laddare för elbil. Beroende på vilken man väljer går det olika snabbt att ladda.
Spegel spegel på väggen där, säg mig vilken laddare jag ska välja för att inte se dum ut här….

Nivå 1 – snigelladdning (AC)

Laddning på nivå 1 innebär att du kopplar in laddkabeln som kom med elbilen eller laddhybriden i ett vanligt hushållsuttag, alltså en väggkontakt. Detta är det långsammaste sättet att ladda en bil, därav termen snigelladdning. Ett hushållsuttag levererar upp till 2,3 kW och det tar därmed över 30 timmar att ladda en elbil med ett 70 kWh stort batteri fullt.

Denna metod är inte bara långsam utan kan även vara farlig. Att ladda en elbil skapar nämligen stor belastning på elnätet under många timmar. Detta ökar risken för värmeutveckling i uttaget och i värsta fall kan det faktiskt börja brinna. Därför bör du endast i nödfall ladda din bil i ett vanligt vägguttag.

Nivå 2 – normalladdning (AC)

Laddning på nivå 2 innebär att du använder en laddpunkt avsedd för just laddning av elbilar och laddhybrider. Det kan till exempel vara en laddbox som installeras hemma eller en laddstolpe på en offentlig parkeringsplats eller utanför en affär.

På nivå 2 sker laddningen alltid med växelström (AC). Hastigheten varierar mellan 3,4 och 22 kW beroende på installationen och anläggningens kapacitet.

Hemma är det ovanligt att någon har en laddare som kan ge 22 kW eftersom det kräver både 3-fas och 32 Ampere. Publika laddare å sin sida, till exempel utanför köpcentrum, snabbmatsrestauranger och hotell, har ofta 11-22 kW kapacitet.

Uppskattade laddningstider för en elbil med 70 kWh batteri
LaddpunktMaxeffektTidsåtgång
Laddbox 1-fas 16A3,7 kW19 timmar
Laddbox 1-fas 32A7,4 kW9 timmar
Laddbox 3-fas 16A11 kW6 timmar
Laddbox 3-fas 32A22 kW3 timmar

Nivå 3 – snabbladdning (DC)

Laddning på nivå 3 innebär att du ansluter bilen till en laddpunkt som levererar likström (DC) till bilen. Därför kallas denna typ av laddning även för DC-laddning.

Mer om skillnaden mellan AC- och DC-laddning nedan.

En snabbladdare levererar en laddeffekt på 50–149 kW och en supersnabbladdare upp till 350 kW. Detta innebär att det går mycket fortare att ladda sin elbil vid en nivå 3-laddare än vid en nivå 2-laddare. Vi pratar minuter i stället för timmar. Det gör dem utmärkta för kortare stopp som på bensinstationer eller utanför butiker.

Här är det dock viktigt att komma ihåg att bilens laddkapacitet påverkar laddtiden. Om din bil inte kan ta emot mer än exempelvis 85 kW är det inte lönt att stå vid en supersnabbladdare eftersom bilen ändå inte kan ta emot den högre effekten. Det kommer då ta lika lång tid för din bil att laddas med en 100 kW-laddare som med en 250 kW-laddare.

Hastigheten vid DC-laddning påverkas också av vilken batterinivå bilen har. Mer om det längre ner.

Man som laddar bilen på Tanka och får rabatt med CarPay
Laddar du bilen vid en snabbladdstation har strömmen redan omvandlats till DC (likström) och kan därmed flöda direkt in i bilens batteri.

Ladda elbilen med AC eller DC

För att du ska förstå det här med AC- och DC-laddning behöver vi göra ett stopp på grundskolans fysiklektion. Har du redan full koll på detta kan du hoppa ner till nästa del i artikeln.

AC står för Alternating Current, eller växelström på svenska, medan DC står för Direct Current vilket översätts till likström. Medan växelströmmen byter riktning fram och tillbaka flera gånger per sekund flyter likströmmen i en rak linje.

Skönt att personerna som döpte dessa olika strömtyper en gång i tiden var logiskt inriktade, man hör trots allt på både de engelska och svenska namnen vad skillnaden är.

För att förklara det på ett ultraenkelt sätt kan man säga att växelström (AC) är det som finns i väggen. Det är den strömtyp som kommer ur uttagen hemma och på jobbet. Batterier i allmänhet kan dock bara lagra likström (DC). Varje gång du laddar din mobil eller någon annan elektronisk enhet omvandlas växelströmmen till likström för att fylla batteriet.

Samma princip gäller för elbilar men här finns alltså även speciella DC-laddare som redan omvandlat växelströmmen till likström i laddstationen. Med en DC-laddare kan likström flöda in i batteriet direkt medan strömmen från en AC-laddare först måste omvandlas i bilens inbyggda AC/DC-omvandlare.

Eftersom bilens inbyggda omvandlare är mindre och kan ta emot mindre el än omvandlaren i laddstationen tar det längre tid att AC-ladda än att DC-ladda.

Volvo S60 Recharge som laddas. Text i bild: AC? DC!
Det går fortare att DC-ladda bilen än att AC-ladda eftersom bilens inbyggda AC/DC-omvandlare bara kan hantera visst mycket ström åt gången.

Ytterligare faktorer som påverkar laddtiden

Okeeeeej, nu har vi rett ut allt vad batteristorlek, laddkapacitet, laddeffekt och AC/DC heter. So far all good, yes? Vi hoppas det i alla fall för nu blir det lite rörigare.

Alla uträkningar ovan är nämligen teoretiska och ganska hypotetiska. Väldigt sällan laddar man till exempel sin elbil från noll till hundra och det finns flera parametrar som ställer till dessa, annars så perfekta och enkla, uträkningar.

Vi kallar dem ”de bråkiga faktorerna”.

För att till fullo redogöra för hur de påverkar laddhastigheten behöver man en hel avhandling och det orkar vare sig du läsa eller vi skriva. Därför kommer vi swosha förbi dessa faktorer i en semirasande fart. Det räcker nämligen att du förstår att de påverkar för att du ska kunna maximera ditt eget laddnings-game.

4: Batteriets laddningsnivå

Hur många procents batteri du har i bilen när du laddar påverkar givetvis hur lång tid det tar att ladda. Det är lätt att förstå att det går snabbare att ladda från 90 till 100 procent än att ladda från 10 till 100 procent.

Men vid DC-laddning, alltså snabbladdning, påverkar batteriets laddningsnivå mer än på bara ett sätt. Det går till exempel mycket fortare att ladda från 30 till 40 procent än att ladda från 90 till 100.

Katt som ser chockad ut

Wait, whaaaat? Mhmmm, vi sa ju att det var bråkiga faktorer…

Vid AC-laddning är energiflödet jämnt vilket innebär att bilens batteri laddas med samma hastighet från 0 till 100 procent. Vid DC-laddning följer hastigheten istället något som kallas för laddkurvan. Vid låg batterinivå är laddhastigheten hög och sedan sjunker den i takt med att nivån ökar. När batterinivån är över 80 procent kan hastigheten vara så låg att den motsvarar effekten som erhålls vid normalladdning.

Därför är det sällan ekonomiskt eller tidseffektivt att ladda längre än till 80 procent vid en snabbladdningsstation. Det är också därför de flesta elbilstillverkare idag pratar om hur snabbt en elbil laddar från 10 till 80 procent istället för från 0 till 100.

5: Batteriets temperatur

Batterier fungerar mest effektivt när deras temperatur ligger på mellan 20 och 25 °C. Detta gäller inte bara vid körning utan även vid laddning. Ett batteri vars temperatur är den optimala laddas helt enkelt snabbare.

Är batteriet kallt (sannolikt vanligare i vårt svenska klimat än att det är för varmt) kan det därför ta längre tid att ladda.

6: Väderförhållanden

Klimatförhållandena spelar därmed också en viktig roll för hur snabbt du kan ladda. Är det kallare än 18-20 grader ute kommer batteriet inte ha optimal temperatur för laddning om du inte kör en längre sträcka eller förvärmer batteriet.

Som exempel kan nämnas att norska motorförbundet NAF två gånger om året genomför tester med elbilar där de bland annat undersöker laddtider för olika modeller. De har bland annat testat att snabbladda KIA EV6 och kunde konstatera att det på vintertestet tog 35 minuter att ladda från 6 till 80 procent medan det på sommaren bara tog 25 min.

Volvo XC60 laddhybrid med skidor på taket. Det kan ta längre tid att ladda på vintern eftersom batteriet då är kallt.
Det kan ta längre tid att ladda en elbil eller laddhybrid på vintern eftersom batteriet då är kallt.

Tips för att ladda snabbare

Så där ja, nu har du full koll på de faktorer som påverkar hur snabbt en elbil eller laddhybrid laddas. Kanske läste du dock den här artikeln för att få veta hur du kan maximera laddningen och se till att det går ännu snabbare. Då kommer här några stycken bara för dig.

1: Se till att batteriet har optimal temperatur

Det enklaste sättet att maximera laddhastigheten är att se till att batteriet har optimal temperatur när du ska börja ladda. Om det inte är mellan 20 och 25 grader ute kan du förvärma batteriet. Vissa elbilar har en knapp för detta medan det i andra krävs att du planerar in ett laddstopp via bilens navigationssystem.

Tipset ovan är egentligen det enda tips vi har för att ladda en laddhybrid snabbare. Följande tips handlar om DC-laddning och är därför bara nyttiga för den som har en ren elbil.

2: Snabbladda aldrig längre än till 80 procent

Ytterligare tips för att ladda snabbare, åtminstone vid snabbladdstationer, är att aldrig ladda längre än till 80 procent. Efter det går laddningen MYCKET långsammare, så det är verkligen inte tidseffektivt att försöka ladda fullt när du DC-laddar.

Dessutom kan det vara onödigt dyrt. Eftersom din bil ändå inte tar emot mer än säg 50 kW kan du lika gärna flytta bilen till en AC-station (om du prompt vill ladda upp till 100 procent det vill säga) om det finns en sådan i närheten. Där brukar priset per kW vara mycket lägre och det kommer inte ta så mycket längre tid ändå.

Laddkurva för Porsche Taycan
Laddkurva för Tesla model Y
Här ser du två väldigt olika laddkurvor från NAF:s tester. Den ena för Porsche Taycan 4 Cross Turismo och den andra för Tesla model Y Long Range Dual motor.

3: Lär dig din bils laddkurva

På samma tema är nästa tips att lära dig din bils laddkurva. Olika modeller har nämligen väldigt olika laddkurvor, vissa laddar till exempel snabbt hela vägen till 70-80 procent medan andra tappar rejält med fart redan vid 50-60 procents laddning.

Vill du ladda snabbt för att optimera din restid vid en långresa som kräver ett eller flera laddstopp kan kunskap om din bils laddkurva göra stor skillnad.

Exempel: maximera restiden genom att ladda kortare stunder

Istället för att stanna i 60 minuter och ladda till 100 procent kan du stanna två gånger och ladda till 50 procent. Tar det bara 15 minuter per laddning har du, trots att du stannat en gång extra, sparat 30 minuter på den totala restiden.

I mer detaljerade tester jämför NAF olika elbilars laddkurvor och hur mycket effekt de får under olika laddningsnivåer. De konstaterar att vissa elbilar kan ta längre laddstopp och laddas till 80 procent utan att den totala restiden blir påverkad. För andra modeller är det istället mer effektivt att optimera restiden genom flera kortare laddstopp.

P.S. Här vill vi varna dig som gillar teknik och onödig kunskap. Hos norska NAF finns en uppsjö laddkurvor för olika elbilar. Det är superroligt att titta på och du kan lätt förlora timmar när du börjar jämföra modeller. Klicka inte här för att se testresultaten från NAF om du är rädd för att fastna.

Ett barn som känner sig riktigt cool med ett par snygga solglasögon
Snyggt jobbat! Nu vet du nästan allt om hur lång tid det tar att ladda en elbil eller laddhybrid och kan känna dig så här cool.

Sammanfattning

Som du märker är det inte helt enkelt att på ett korrekt sätt svara på hur lång tid det tar att ladda en elbil eller en laddhybrid. På ett teoretiskt plan kan man räkna ut laddtiden genom att dividera batteriets storlek med laddarens effekt (eller bilens maxkapacitet). Denna uträkning ger en uppskattad tid för att ladda ett elfordon från 0 till hundra procent. Dock finns det flera faktorer som kan påverka laddhastigheten negativt, bland annat batteriets laddningsgrad och dess temperatur.

Följande faktorer påverkar laddningstiden:

  1. Batteriets storlek
  2. Fordonets laddningskapacitet
  3. Laddarens effekt och strömtyp
  4. Batteriets laddningsnivå
  5. Batteriets temperatur
  6. Väderförhållanden

Vid snabbladdning, det vill säga DC-laddning, påverkar dessutom bilens laddkurva hastigheten och eftersom olika bilmodeller har vitt skilda laddkurvor behöver man titta på varje enskild modell för att ge ett exakt svar på hur snabbt den kan laddas.

Det finns dock tre tips för att ladda en elbil snabbare. Se till att batteriet har optimal temperatur, snabbladda aldrig längre än till 80 procent och lär dig din bils laddkurva för att minimera laddtiden på långresor.


Vill du vara först med det senaste från oss?

Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.

Senast uppdaterad: 2024-03-22

Bilbolaget

2023-08-24

Relaterade artiklar Se alla

Så mycket kostar det att ladda en elbil 2024

Vad kostar det att ladda en elbil? Genom att multiplicera bilens batterikapacitet med kostnaden för elen får du fram svaret. Vi visar hur med enkla exempel.

Elbilar är renare än fossildrivna bilar

En ny rapport konstaterar att elbilar är renare än fossildrivna bilar även ur ett livstidsperspektiv, men några saker påverkar skillnaderna.

Fakta om elbilar 2024: många fördelar och få nackdelar

Det finns fler fördelar med elbilar än bara miljöaspekten. De är bland annat tystare, accelererar snabbare, är billigare att köra och kräver mindre underhåll.

Vad är skillnaden på elbil, laddhybrid och hybrid?

Elbilar, laddhybrider & hybrider har batterier som driver bilen. Lär dig om skillnaderna mellan de olika biltyperna och se vilken som passar dig.

Se alla