Tips inför besiktningen 2025 – enkla saker att kontrollera
Visst grämer man sig alltid lite inför besiktningen av bilen? För att slippa få anmärkningar, så kallade två:or, finns det emellertid några saker du lätt kan kontrollera innan du åker dit. Har du åtgärdat dessa fel innan besiktningen slipper du få en anmärkning. Då behöver du inte heller betala för en efterkontroll. I den här artikeln får du elva tips inför besiktningen, så att du slipper oroa dig så mycket.
Enligt 2024 års statistik från Bilprovningen finns det stora brister i den svenska personbilsparken. Hela 33,5 procent av närmare en miljon besiktade personbilar hade något fel. Majoriteten hade dessutom så allvarliga fel att de fick så kallade ”tvåor”, det vill säga att bilen omgående måste lagas och sedan ombesiktas.
Var tredje bil i Sverige får alltså nedslag på besiktningen. Sjukt! Det är dock inget om man jämför med A-traktorer. Av de 4 000 A-traktorer som Bilprovningen kontrollbesiktade under 2024 hade hela sju av tio brister. Sex av tio så allvarliga att de krävde ombesiktning.

Vad testar de på besiktningen?
Tänk om det fanns en lista på saker de kontrollerade på besiktningen. Vad enkelt det hade varit då. Då skulle man ju slippa oroa sig.
Well, great news för dig, för det finns det! Den är ganska lång förstås, men vi har lustläst den åt dig och sammanfattat några av de vanligaste sakerna att få nedslag på.
Så vassego, här får du elva tips på saker som du enkelt själv kan kolla inför besiktningen. Och ja, även du som inte är speciellt teknisk eller bilkunnig klarar detta! Du kanske inte kan laga alla grejer själv, men konstatera att felen behöver åtgärdas kommer du kunna. Sedan är det bara att ringa en mekarvän eller verkstad.

Vanliga fel på besiktningen
Vi börjar med de absolut enklaste sakerna att kontrollera och åtgärda inför bilbesiktningen. Dessa saker får du ofta en anmärkning utan efterkontroll på. Det innebär att du måste åtgärda dem, men du behöver inte återvända med bilen till besiktningen för en efterkontroll.
1. Varningstriangel saknas
Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på varningstriangeln och lägger fram den väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet. Om du inte har en varningstriangel måste du köpa en sådan.
2. Oljenivån i motorn är för låg
Någon dag innan du ska besiktiga, kontrollera att oljenivån i motorn är ok. Om den är för låg fyller du upp till rätt nivå.
3. Slut på spolarvätska
De flesta har koll på om de har spolarvätska eller ej, men det kan ändå vara bra att fylla på lite extra om det var länge sedan du gjorde det.

4. Den löstagbara dragkroken är inte i bilen
Har du en löstagbar dragkrok ska den vara med i bilen vid besiktningen. Inför besiktningen är det bra om du letar rätt på dragkrok och eventuell nyckel och lägger fram det väl synligt, exempelvis i bagageutrymmet.
Det kan också vara bra om du testar att dragkroken går att sätta dit också, kanske sprayar lite 5-56 eller WD-40 på om den kärvar (rostlösare och universalsmörjmedel alltså). Bråkiga dragkrokar gillar de nämligen inte på besiktningen.
5. Lyktor som inte fungerar
Har du lampor på bilen som inte fungerar måste dessa bytas. Kom ihåg att kontrollera blinkers, skyltbelysning samt dim- och parkeringsljus. De lamporna är lätta att glömma och vanligt att få anmärkning på. Väldigt vanligt, faktiskt.
Fler än hälften av alla anmärkningar på besiktningen beror på just ljusrelaterade fel, enligt statistik från Transportstyrelsen. I fjol gjordes över 287 000 nedslag på halvljus, vilket gör det till det absolut vanligaste felet.
Näst vanligast är defekta positionsljus och fel på skyltbelysning placerar sig på en stadig sjundeplats. Så se för all del till att kontrollera alla lampor innan du åker och besiktar bilen.

Brister som kräver ombesiktning
Resterande punkter är lite större. Dessa brister klassas som så pass allvarliga att din bil kanske inte får användas mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats.
Får du en tvåa på vissa av dessa måste du alltså tillbaka till besiktningen för en efterkontroll eller ombesiktning. Det innebär ännu fler utgifter som du hade kunnat undvika.
6. Däck med för dåligt mönsterdjup
Om du har däck med ett mönsterdjup som inte är godkänt kommer du att få en tvåa eller i värsta fall körförbud på besiktningen. Ett godkänt mönsterdjup för sommardäck är 1,6 mm och 3 mm för vinterdäck.
Mönsterdjupet ska mätas på flera ställen på däcket (eftersom det är sämsta djupet som räknas). Du mäter mönsterdjupet i däckens huvudmönster.
Läs mer: Så mäter du mönsterdjupet
Vi hjälper dig gärna hitta nya däck till din bil. Självklart hjälper vi dig byta dem på befintlig fälg och balansera dem om du vill det. Till vår däckverkstad

7. Stenskott eller spricka i vindrutan
Har du ett stort stenskott eller en spricka i vindrutan som sitter i siktfältet måste det åtgärdas, annars får du en tvåa på besiktningen.
Ett stenskott kan du laga själv, men eftersom det kostar så lite i självrisk är det oftast billigare att låta en glasverkstad fixa det. Med vissa försäkringsbolag är det helt gratis att få stenskott lagat.
Har du en spricka i rutan måste tyvärr hela rutan bytas. Har du halv- eller helförsäkring betalar du enbart självrisken för detta, cirka 1 500 kronor.
8. Tuta som inte fungerar
Bilens signalhorn, d.v.s. tutan, måste fungera för att din bil ska gå igenom besiktningen. Är du duktig kan du laga tutan själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.
9. Vindrutetorkare som ej fungerar
Om du har spolarvätska men vindrutetorkarna inte fungerar kommer du tyvärr ändå få en anmärkning. Om bladen på vindrutetorkarna är dåliga behöver du bara byta dessa, det gör du enkelt själv.
Om själva vindrutetorkarna inte fungerar alls eller om de ”hackar” sig fram behöver mekaniken kontrolleras och repareras. Är du duktig kan du göra detta själv, annars kan en verkstad hjälpa dig.

10. Bilbälten som kärvar
Även om ingen någonsin åker i baksätet måste alla bilens bälten löpa fritt, vara hela och fungera som de ska. På besiktningen uppskattar de om du spänt fast bilbälten bak, då ser de snabbt och smidigt att de fungerar.
Har bältet bara vikts eller fastnat kan du lösa det själv. Skulle något bälte vara trasigt eller väldigt skadat behöver det bytas helt.
11. Motorlampan lyser
Om motorlampan lyser på besiktningen kommer du att få en tvåa med krav på efterkontroll. Detta gäller oavsett vad felet beror på.
Vet du inte varför din motorlampa lyser kan du antingen köpa ett felkodsverktyg och försöka åtgärda felet själv, eller så lämnar du in din bil på verkstad för kontroll och reparation.
Läs artikel: Bilens varningslampor och vad de betyder
Vanligaste orsaken till krav på ombesiktning
Enligt Bilprovningen är den vanligaste orsaken till krav på efterkontroll att något är fel på bilens bromsar. Det kan till exempel handla om ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen eller skadade bromsledningar.
Är du inte speciellt teknisk är detta inte helt enkelt att kontrollera själv. Därför är detta mer en parentes i denna artikel. Vi tänkte dock att det är lämpligt att nämna, eftersom det är den vanligaste orsaken till att bilar måste ombesiktas.

Sammanfattning: checklista inför besiktningen
Inför besiktningen kan det vara bra att ha dessa tips i åtanke. För att inte glömma något kan du använda dessa punkter som en checklista så att du kommer ihåg att kontrollera och åtgärda dessa 11 saker. Lycka till!
- Varningstriangel saknas
- Oljenivån i motorn är för låg
- Slut på spolarvätska
- Den löstagbara dragkroken är inte i bilen
- Lyktor som inte fungerar
- Däck med för dåligt mönsterdjup
- Stenskott eller spricka i vindrutan
- Tuta som inte fungerar
- Vindrutetorkare som ej fungerar
- Bilbälten som kärvar
- Motorlampan lyser
Är du osäker på när det är dags för din bil? Här berättar vi när du ska besikta bilen och vilka regler som gäller.
Vill du vara först med det senaste från oss?
Nyheter, erbjudanden och annat intressant innehåll direkt i din inkorg.
Senast uppdaterad: 2025-07-14
Relaterade artiklar
Expertens svar om bilservice – allt du behöver veta
Bilservice är viktigt att göra, det vet vi alla. Men hur ofta ska man serva bilen, vad ingår och vad kostar det? Det berättar vi för dig.
Fyll på (rätt) kylarvätska – guide med enkla instruktioner
Vi förklarar hur du fyller på, berättar vad skillnaden är på glykol & kylarvätska samt förklarar varför du inte ska blanda olika vätskor.